NORSKO NA OTOČKU

Můj manžel dostal od svých známých pozvání na svatbu a já se přidala jako klasické +1. V rámci předsvatebních příprav byla v plánu i plavba lodí, takže jsme vyrazili na trip od čtvrtka do neděle.

Naše cílová destinace bylo malé přímořské městečko Kragero, ale letadlo nás vyklopilo v Oslu, takže jak dál? Možnost byla cesta hromadnou dopravou ale to bychom museli několikrát přestupovat a to mě v cizí zemi vůbec neláká a proto jsme tak trochu snobsky zvolili půjčení auta. A taky tak trochu proto, že jsem si po delší době chtěla zajezdit s elektroautem (to bude mít ještě plotwist). Vybrali jsme so půjčovnu Hertz (další ve volbě byla Sixt ale nakonec ani nevím proč jsme zvolili Hertz - a dobře jsme udělali).

Pronajali jsme si malé Volkswagen ID 3, rezervace i převzetí bylo naprosto bez problémů, jen jsme byli obeznámeni, že nám dali trochu jiný vůz. To že je to trochu lepší upgrade na BMW IX 3 jsme zjistili záhy na parkovišti. Já docela nesnášim SUV vozy (kvůli parkování), ale co se dá dělat! Nastavujeme navigaci na Kragero, které je asi 200 km od Osla, a hned za Oslem zatavujeme na jídlo v Ikee a dáváme auto nabít do plna.

Moji radost ze svižného elektroauta zhatí po hodině zjištění, že víc jak 110 km/h zde není nikde povoleno a většinu času se crcáme kolem 60 - 90 km/h. A to mají fak krásný silnice (ačkoliv Norové nám vysvětlují že ne, že jsou jejich silnice ve špatném stavu, no přála bych jim zkusit cestu Praha - Brno nebo jakoukoliv silnici mezi vesnicemi).

Za dvě hodinky jsme v Kragero a ukazuje se nám krásné přístavní město, parkujeme na veřejném placeném parkovišti. Na ulicích se moc neparkuje a většina má parkování u baráku, jak jinak i se zásuvkou na nabíjení. Elektroauta tu opravdu převažují a ještě mě zaujme, že někteér SPZ jsou zelené. Nacož se pak doptávám a prý je to označení vozu jen pro dvě osoby, aby záchranáři při havárii věděli kolik osob může být uvnitř.

Jdeme hledat něco k jídlu a upřímně se nám nedaří najít nějakou typicky Norskou restauraci a tak kotvíme v restauraci, kde dělají burgery a pizzu. Naštěstí vaří ale moc dobře, nicméně v Norsku za pivko dáte kolem 200 český korun, pro nás trochu šok a tak zústáváme o coca-cole. V Norsku není naprosto problém se domluvit anglicky, v podstatě jsme nenarazili na nikoho, kdo by nám nerozumněl.

ZVEDNĚTE PLACHTY KAPITÁNE!

Následující den je v plánu taková warm up párty aby se všichni hosté ze svatby seznámili, v zastoupení zemí je tu Česko, Norsko, Polsko, Švýcarsko, Itálie i Amerika. To znamená spoustu zajímavých témat o tom jako jsou naše země rozdílné a různě zajímavé. O zábavu je tedy postaráno. A to nemluvím o těch nádherných výhledech, který z lodi, která začala jezdit v roce 1960 máme. Všude kolem nás jsou takové "osobní" ostrůvky, s rúzně malými i velkými domky, převážně žluté nebo červené. Dozvídám se, že tohle jsou jen chalupy a ikdyž na většině je pod vodou dovedena elektřina, voda i odpad jsou to prostě jen "letní sídla". Taky vyzvídám, čím se lidi v Norsku živí a pro tuto oblast je vysoká nezamestnanost a jinak dost často rybolov. Ztmelovací párty se vydařila.

NEZAPOMEŇ NA KAPESNÍČKY

Je tu den D, a pro nás přijíždí minu bus, který nás odveze a místo konání svatby, které jsme mimochodem viděli na včerejší plavbě, kde se nám i velmi vydařilo počasí. Dnes už je zataženo, mlhavo, mrholí ale vlastně jsem čekala mnohem horší počasí. Obřad se ve stanu, kde koberce jsou trochu nacucané ale k milé atmosféře za zvuků živé hudby z Ghibli filmů, to vůbec neubírá. Zima nám není, pořád je kolem patnácti stupňu. Při obřadu je veden proslov v Norštině i Angličtině a pro lidi co neovládají ani jeden jazyk je připraven text v češtině na papíře.

Vše se podaří a oba si řeknou své I do a předají prsteny. Všichni se hladoví přesuneme do stanu se stoly a postupně si zasedneme ke stolu, kde jsme důmyslně rozházeni abychom se nebavili jen čecháčci s čecháčkama. My u sebe máme Američany, kteří nám potvrzují nějaké reality z jejich světa, u kterých se chytám za hlavu (že třeba porod je stojí 25 000 dolarů, kdo kdy nadával na náš zdravotní systém prosím vražte si facku). Na hostině neobjevuji něco tradičně norského, až pak na tradiční Norský dosrt, který se dělá na Vánoce a svatbu, a chutná jako takový pečený marcipán nebo tak něco. Nicméně je dobrý.

Potom co si všichni spokojeně nacpeme pupky, přesouváme stoly do boků a vytváříme tak taneční parket. Mimochodem v Norsku je zakázán prodej alkoholu po 20h večer. Význam jsme nikdo, včetně Norů moc nepochopili. Prý aby se tím snížila komnzumace alkoholu ale je fakt jedno zda si koupíte dvacet piv v 19.59. No párty jsme si nicméně užili, dovezlo se i české pivo a my se pžed půlnocí odebíráme znovu mini busem zpět do našeho ubytování v centru Kragero.

Čekala jsem, jak bude Norská svatba od české jiná a vážně byla. Líbily se mi proslovy rodičů a přítel směrem k novomanželům. Bylo to moc milé a dojemné. Pak ještě je zvyk že pokud na hodstině někdo začne cinkat o skleničku (nakonec se strhne celý dav samozřejmě) musí novomanželé vylézt na židle a políbit se. Opačně pokud zašne bušení do stolu musí pod stůl a políbit se tam. Nebudu lhát, tohle mě bavilo.

PÁPÁ NORSKO

Následující den již míříme na letiště a zjišťujeme, že doprava houstne, u letiště už jen vracíme dobitý vůz a teď čekáme na bráně na naše letadlo a každý se snažíme nečím zabavit. Do Norska se chci rozhodně ještě někdy podívat na delší dobu. Příroda je tu dechberoucí, bude mi chybět ten nádherný svěží lehce slaný vzduch, smějící se racci, všude ve výhledu lodě a červené nebo žluté domky. A taky ta plynulost dopravy a nulová agrese na silnicích.

UBYTOVÁNÍ

Kragero Hotell
Cena pokoje za noc se pohybuje kolem 3 500 CZK

+ úplně v centru
+ placené parkoviště cca 100 m
- binec na chodbách po celou dobu našeho pobytu

My jsme na hotelu nenašli moc mínusů ale ostatním vadili velmi malé pokoje (my asi měli ten největší jak se zdá), hluk z restaurace pod námi (u nás ve třetím patře nám to vadilo minimálně a do půlnoci byl klid), výtah byla taková zvláštní plošina ale to bych nebrala za mínus. Pokoje byly čisté, klimatizované a v koupelně byl perfektní odtah. Ale na chodbách byl všechny dny stejný binec a na snídani nikdo nebyl schopný doplnit cukr ale to byla v podstatě maličkost. Hned naproti hotelu byl obchod Kiwi, klasické potraviny takže skvělá dostupnost.

PRONÁJEM VOZU
společnost Hertz
Cena za 4 dny půjčovného - 11 072 CZK
najdete i levnější půjčovnu ale třeba Italky měly rezervovaný a předplacený vůz a žádný nedostaly, byly u společnosti Europecar.

NA HOTOVOST ZAPOMEŇTE
Zajímavostí je, že všude můžete platit kartou a vlastně to Norové preferují a cash jsem nikde neviděla a nikdo ho po mě ani nechtěl, vystačíte si naprosto s kartou.

DEŠTNÍK SEBOU
Ano, Norské počasí se mění velmi rychle a bez deštníku se rozhodně neobejdete. Na druhou stranu ikdyž je tu jídlo vždy dvojnásobně až trjnásobně drahé (pizza za 400 CZK) kosmetika je tu levná a deštník jsem koupila za 80 CZK.

SNADNÉ POČÍTÁNÍ
Počítání cen v Norsku je jednoduché. vše se násobí x2 :)

NEMAČKEJTE PLECHOVKY!
Ano, Norsko má zálohované plechovky, takže se vrací do obchodu, proto je nemačkejte :). A pozor v Neděli je na většině místech zavřeno :)